تاریخ : دوشنبه, ۲۸ خرداد , ۱۴۰۳ Monday, 17 June , 2024

گلابتون دوزی صنعتی هنرمندانه از بانوان قشم

  • کد خبر : 665
  • ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۹
گلابتون دوزی صنعتی هنرمندانه از بانوان قشم
«گلابتون دوزی» رایج‌ترین نوع سوزن‌دوزی در قشم است و تمام بانوان جزیره بدون استثنا این هنر را آموخته و به آن می‌پردازند.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، گلابتون دوزی هنری است که در دوره هخامنشیان در ایران رواج پیداکرده و  پس‌ازآن در استانها و کشورهای همسایه ایران گسترش‌یافته است. منشأ این هنر را میتوان در شهرها و استانهای جنوبی نظیر هرمزگان، خوزستان و اصفهان یافت.

گلابتون دوزی یکی از برجسته‌ترین جلوه‌های هنر بانوان و هنر مردمی جنوب کشور به شمار می‌رود که زبان گویای سبک زندگی، باورها و فرهنگ، پوشش و آداب‌ورسوم این مناطق است.

شیوه دوخت گلابتون دوزی یا کَم دوزی

صنعتگر ابتدا پارچه را که معمولاً از جنس ساتن است انتخاب کرده، طرح موردنظر را روی پارچه منتقل و بر روی دایره‌ای چوبی که ” کَم” نام دارد، قرار داده و اطراف آن را به‌وسیله کِش محکم می‌کند. پارچه کشیده می‌شود تا سطح کار سفت شود، سپس به‌وسیله قلاب و نخ‌های گلابتون، طرح دوخته می‌شود.

کاربرد

از این هنر به‌صورت مستقیم روی لباسها، پردهها، و جانمازها استفاده میشود. برای افزایش زیبایی لباسها و پارچههایی که میتوان از آن‌ها به‌عنوان سوغات یا هدیه استفاده کرد. بیشترین کاربرد آن روی دم پای شلوارهای محلی، پیراهن‌های زنانه، رویه پشتی، رومیزی، کوسن، کیف، جا موبایلی و … است.

نقوش به‌کاررفته در گلابتون دوزی

پیچک ترنج، گل ساعتی، نقش محرابی، گل‌های اسلیمی، گل‌های ختایی، نقش بازوبندی، بته روحی، محرماتی یا ستونی، بته‌جقه‌ای، سروچه، و انواع گل‌ها، نقوشی است که در گلابتون دوزی مورداستفاده دارد.

این هنر، یکی از محبوبترین هنرهای ایرانی بین مردم مناطق مختلف ایران و کشورهای دیگر است. امروزه توریستهای زیادی خواهان خرید لباسها و وسایل تزییناتی که از هنر گلابتون در ساخت آن‌ها استفاده‌شده، هستند.

در سفر به جزیره قشم، بازدید از مراکز تولید و فروش این هنر قدیمی را فراموش نکنید.

گفتنی است، صنایع‌دستی، به مجموعه‌ای از هنرها و صنایع اطلاق می‌شود که محصول آن‌ها به‌طور عمده با استفاده از مواد اولیه‌ بومی،  به کمک دست و ابزاردستی ساخته می‌شود. در هر یک از فرآورده‌های این صنایع، ذوق هنری و خلاقیت فکری صنعتگر سازنده تجلی می‌یابد و همین عامل، وجه تمایز اصلی این‌گونه محصول‌ها از مصنوعات مشابه ماشینی و کارخانه‌ای است.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=665
  • نویسنده : معصومه مشار
  • منبع : پرتال منطقه آزاد قشم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.