تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024

کهن‌ترین اثر میراثی مذهبی قشم با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال مرمت شد

  • کد خبر : 4257
  • ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۳
کهن‌ترین اثر میراثی مذهبی قشم با اعتباری بالغ بر ۳ میلیارد ریال مرمت شد
مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم از مرمت و ساماندهی مسجد بُرخ به‌عنوان کهن‌ترین اثر تاریخی مذهبی جزیره با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد ریال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چل‌بیم، ابراهیم رستم‌گورانی ساماندهی و مرمت بناهای تاریخی را جزو یکی از اولویت اصلی حوزه گردشگری برشمرد و گفت: مسجد برخ روستای کوشه جزیره قشم با قدمتی که به نخستین دوران اسلامی می‌رسد، از سوی این مدیریت مورد تعمیر و مرمت قرار گرفت.

وی افزود: در عملیات ساماندهی یاد شده، مناره این سازه تعمیر و درگاه و ورودی آن مورد بازسازی قرار گرفت.

به گفته رستم‌گورانی، جزیره قشم دارای سازه های مذهبی از دوران مختلف تاریخی است که به‌دلیل آسیب‌پذیری در ادوار مختلف باید ساماندهی شود.

مدیرمیراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منطقه آزاد قشم تاکید کرد: ساماندهی آثار تاریخی به توسعه گردشگری میراثی و آشنایی بیشترگردشگران با معماری بومی جزیره کمک می‌کند.

یادآور می‌شود، مسجد شیخ بُرخ در سال ۱۳۷۷، در فهرست آثار میراث‌فرهنگی کشور، به ثبت رسیده و بنای کنونی آن در زمینی به مساحت ۴۸۰ مترمربع شامل؛ صحن، ایوان، گنبد، مناره، شبستان، محراب، مقبره شیخ برخ، منزل خادم و سرویس بهداشتی است. در کنار مسجد، یک برکه به‌صورت شمالی – جنوبی، وجود داشته و تا سال ۱۳۰۰، موقعیت این مسجد، در مرکز روستا بوده و از آن به‌عنوان «مسجد جامع استفاده می‌شده است.

مسجد و مقبره شیخ برخ را از بناهای دوران عمر، خلیفه دوم، به شمار آورده‌اند و به‌احتمال‌زیاد، این بنا قبلاً آتشکده بوده است. ساختمان مسجد در سال‌های اولیه اسلام و در خلال فتح جزایر و بنادر ایران، به دست عمرو بن عاص و به امر او در روستای کوشه قشم ساخته شد. این مسجد یک‌بار در سال۲۴۴ هجری تعمیر و در سال۷۳۶ هجری براثر زلزله، ویران شد.

پس از ویرانی، بنای مسجد در سال ۷۳۷ هجری توسط سلطان فتح‌الله، نواده سلطان محمود غزنوی که احتمالاً از پادشاهان «هرمز» یا «لارستان» بوده، تجدید بنا شد.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=4257
  • منبع : منطقه آزاد قشم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.