تاریخ : یکشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 15 September , 2024

چهارمین رویداد برداشت کُنگ حَرا در قشم/ رویدادی با رویکرد فرهنگی برای نسل آینده

  • کد خبر : 5550
  • 07 شهریور 1403 - 12:16
چهارمین رویداد برداشت کُنگ حَرا در قشم/ رویدادی با رویکرد فرهنگی برای نسل آینده
چهارمین رویداد آموزشی، فرهنگی و حفاظتی برداشت کنگ حرا با همکاری کودکان و نوجوانان به همراه بزرگان خانواده در بندر گوران جزیره قشم برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی چل‌بیم، این رویداد که برای چهارمین سال پیاپی با استقبال روزافزون مردم برگزار می‌شود، طرحی بود که از سوی شرکت تعاونی توسعه روستایی گوران به اجرا درآمد.

این شرکت تعاونی که با مشارکت تمامی مردم روستای گوران با هدف حفاظت از میراث لنج‌سازی و احیای دریانوردی بادبانی ایران راه‌اندازی شد، هم‌زمان وظیفه پاسداشت بخشی از ذخیرگاه زیست کره حرا را نیز برعهده گرفت.

جنگل‌های حرا در بخشی به نام “سَرزورزُوما” یک موج‌شکن طبیعی و هسته مرکزی تشکیل بندرگاه گوران بوده و همین مهم اهالی گوران را به نگهابانان جنگل بدل کرده است. زیرا که حرا برای مردم جزیره، تولیدکننده اکسیژن، جاذب کربن، زیستگاه آبزیان و درنهایت چرخه‌ای ارزشمند از زندگی است.

برداشت کُنگ حَرا که تنها در گرماگرم فصل تابستان امکان‌پذیر است به عنوان یک رویداد آموزشی، فرهنگی و حفاظتی با درگیر کردن کودکان و نوجوانان در کنار خانواده‌ها، در طول سه سال گذشته به گونه‌ای جذابیت داشته که امسال مشارکت‌کنندگان پیشاپیش متقاضی برگزاری این رویداد بوده‌اند.

رویدادی که در آن کودکان و نوجوانان با نحوه برداشت بذر زنده حرا، کاشت و داشت بذر تا تبدیل آن به نهالی توانمند برای انتقال به پهنه گِلی حرا بعد از سه ماه نگهابانی آماده می‌شوند.

رویدادی که نه تنها رویکرد حفاظتی و محیط زیستی دارد که مسوولیت‌پذیری و مراقبت از موجودی زنده را نیز به کودکان و نوجوانان می‌آموزد تا امیدهای آینده کشور را برای پذیرش مسوولیت‌های بزرگ در اجتماع آماده کند.

ضمن تقدیر از تلاش مردم روستای گوران در برگزاری رویدادهای ارزشمندی همچون برداشت کُنگ حرا و کاشت نهال این گونه ارزشمند که تاکنون منجر به کاشت بیش از ۸۰ هزار نهال حرا شده، امید است بیش از پیش شاهد برگزاری رویدادهای چندمنظوره‌ای از این دست در جزیره زیبای قشم با همراهی و همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی و البته جامعه محلی باشیم.

چهارمین رویداد برداشت کُنگ حَرا همین پنج‌شنبه و جمعه(۸ و ۱۶ شهریورماه ۱۴۰۳) به میزبانی موزه باز لنج‌سازی گوران در جزیره قشم مشتاق حضور کودکان، نوجوانان، پدران و مادران از سراسر کشور است.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=5550
  • نویسنده : معصومه مشار
  • منبع : پایگاه خبری چل بیم

نوشته های مشابه

23مرداد
رسانه مرد میدان نخست جنگ است
در مراسم گرامیداشت روز خبرنگار از سوی فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه قشم بیان شد:

رسانه مرد میدان نخست جنگ است

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.