تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024

وزارت نیرو را باید به صلابه کشید/ سبز شدن وضعیت فوق بحران آب قشم درگرو تعیین تکلیف آبفا

  • کد خبر : 3577
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۳
وزارت نیرو را باید به صلابه کشید/ سبز شدن وضعیت فوق بحران آب قشم درگرو تعیین تکلیف آبفا
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: وضعیت آب در جزیره قشم فوق بحرانی است و تا خرید تضمینی نباشد، تولید کننده‌ها همچنان آب را به دریا می ریزند در حالی که مردم تشنه‌اند.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲؛ عادل پیغامی در نشست صمیمانه با اصحاب رسانه استان هرمزگان که ۲۲ مردادماه به مناسب روز خبرنگار برگزار شد به تشریح وضعیت فوق بحرانی آبی حاکم بر جزیره قشم و راهکارهای عبور از آن پرداخت.

یک دهه غفلت، یک جزیره بی‌آبی

عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در تشریح وضعیت آب جزیره قشم:

مسئله آب آن است که سال های سال غفلت شده و سرمایه گذاری لازم در این زمینه انجام نشده است. نیازمندی‌ و بایدها روی کاغذ مشخص است اما وضعیت آب در دور باطل قرار گرفته و مسئله آب قشم حکایت مرغ و تخم‌مرغ است.

جزیره برای خروج از تنش آبی به ۶۰ هزار مترمکعب آب در روز نیاز دارد و الان حدود ۳۲ هزار مترمکعب آب در جزیره تولید می شود. حجمی افزون بر ۱۰ هزار مترمکعب آب تولیدی مربوط به همین یک ساله اخیر است و تا سه ماه آینده ۱۰ هزار مترمکعب دیگر به آن اضافه خواهیم کرد تا حجم آب تولیدی به ۴۲ هزار مترمکعب در روز برسد اما همچنان با ۶۰ هزار مترمکعب آب مورد نیاز فاصله داریم.

بخش خصوصی در قشم ظرفیت تولید آب را ایجاد کرده و آب نیز تولید می کنند. همین الان نیروگاه قشم مولد ۱۴ هزار مترمکعب و نیروگاه غدیر هشت هزار مترمکعب آب تولید می کند که حجم آب مورد نیاز کاملا تامین می شود. بنابراین به جهت تولید آب در جزیره قشم مشکلی نداریم. مشکل آن است که این ۱۴ هزار، هشت هزار و ۱۰ هزار مترمکعب آب تولیدی باید خریداری شود.

تنش آبی قشم، مایه شرمساری/ وزارت نیرو را باید به صلابه بکشیم

پیغامی که پس از انتصاب به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سعی بر بازگرداندن مطالبات حوزه آب به ریل اصلی و تبرئه سازمان از قرارگیری در نوک پیکان مطالبات مردمی حوزه آب را دارد، بار دیگر آبفا را مسوول رفع تنش آبی جزیره قشم معرفی و تاکید کرد در صورتی که آبفا شرایط را سامان ندهد باید وزارت نیرو را به صلابه کشید.

این مهم در حالی است که سال‌های متمادی سازمان منطقه آزاد قشم از واگذاری زمین‌های مورد نیاز آبفا برای احداث آبشیرنکن‌ها خودداری می کرد. هر چند با استقرار دولت مردمی، زمین های مورد نیاز تخصیص یافت و آبفا تا کنون با وعده های بر زمین مانده در انجام رسالت خود چندان موفق عمل نکرده است اما نمی توان نقش سازمان منطقه آزاد قشم در بروز بحران آبی را نیز نادیده گرفت.

با این وجود آنچه از رفتار و گفتار پیغامی در مدت چندماهه سکان داری سازمان منطقه آزاد قشم به جامعه مخابره می شود آن است که پیغامی برای حل مشکل بی آب قشم «آبرو» گذاشته و تمام روابط و توان خود را برای حل معضل آب مردم جزیره قشم به کار گرفته است.

پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در جمع خبرنگاران استان هرمزگان ادامه داد:

درست است که سازمان منطقه آزاد قشم یک شرکت دولتی است اما شرکتی درآمد هزینه است. منطقه آزاد قشم اگر یک لیتر آب را به لوله منازل مردم تزریق کند در واقع از جیب خود و نه هیچگونه ردیف دولتی هزینه کرده و این هزینه باید به سازمان برگردد.

تمام کنتورهای آب در خارج از شهر قشم و چند روستای نزدیک به آن توسط آبفا قرائت می شود پس پول آب را آبفا از مردم می گیرد؛ بودجه های دولتی را هم که آبفا دریافت می کند. خب پس باید آب جزیره را نیز آبفا تامین کند.

آبفا متاسفانه به علت اینکه پیگیری‌هایی که نشده و بودجه ای که اختصاص داده نشده از بخش خصوصی تولیدکننده آب در جزیره قشم خرید تضمینی انجام نمی دهد؛ از منطقه آزاد قشم نیز خرید نمی‌کند زیرا قانون می گوید از بخش دولتی اجازه خرید ندارد که البته برای حل این اشکال با سازمان برنامه و بودجه مکاتبه کرده‌ام.

تا خرید تضمینی نباشد، تولید کننده آب متضرر است و آب تولیدی را به دریا می ریزد. از این طرف هم مردم تشنه هستند. بنابراین مشکل اول «خرید تضمینی» است؛ چرا نمی خرید؟ بودجه نداریم.

وزارت نیرو را باید به صلابه بکشیم که چرا برای خرید آب توسط آبفا بودجه نمی‌دهد؟ این مطالبه را بیایید با هم انجام دهیم. من پیش وزیر نیرو سر و صدایم را کرده ام. در ریاست جمهوری هم دارم سر و صدا می کنم و هر ماه یک نامه را با موضوع آب به رییس جمهور تقدیم می کنم.

حواشی: «بیان این مطلب تشویق حضار را به همراه داشت که پیغامی در واکنش به آن گفت: دست ندارد؛ برای اینکه مردم هنوز تشنه‌اند. وضعیت مردم در تابستانی که عبور می کنیم واقعا مایه شرمساری من و امثال من است.»

بی‌آبی شهر بندری درگهان زیر سایه بدعهدی استانداری و آبفای هرمزگان

انتقادات صریح پیغامی در جمع خبرنگاران پای استانداری هرمزگان را نیز به ماجرای تنش آبی باز می‌کند. صراحت بیان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در روایت حقیقت تلخ حکایت بی آبی قشم نشان می دهد سایه بدعهدی‌ها سنگین‌تر از آن است که یک شرکت دولتی به تنهایی توان کنار زدن آن را داشته باشد.

عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه تصریح کرد:

مشکل دوم ایجاد شرایط فوق بحران آبی قشم در بخش توزیع است. کل جزیره جزیره قشم به ۶ پهنه آبی تقسیم شده و این پهنه‌ها حتی اگر آب اضافی داشته باشند نمی توانند به یکدیگر آب بدهند. شبکه توزیع آب در جزیره خراب است و پهنه ها به هم متصل نیست. حداقل سه مخزن مورد نیاز است. کارهای نشده در ۱۰ سال گذشته به قدری رو هم تلبار شده که ما را به جای بدی رسانده است.

استاندار هرمزگان پیگیر است و بعضا خبرهای خوشی می شنویم و رد می شود. امروز دوباره شنیدیم که قرارداد با نیروگاه قشم مولد نهایی می شود. البته از ۱۴ هزار مترمکعب ظرفیت آن تنها پنج هزار مترمکعب خریداری می شود و این پنج هزار مترمکعب را باید با احداث ۱۶ کیلومتر خط انتقال به مخزن شهر درگهان رساند.

برای احداث این ۱۶ کیلومتر توافق شد بخش خصوصی، استانداری هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم هر کدام یک سوم هزینه را تامین کنند و اجرای آن نیز بر عهده سازمان منطقه آزاد قشم باشد. این توافق در حالی است تمام این کار وظیفه آبفا است و منطقه آزاد قشم به لحاظ قوانین و مقررات هیچ تکلیفی در قبال آب ندارد ولی آن را وظیفه‌ای انسانی می‌دانیم و باید انجام بدهیم.

به شرکت آب و برق و تاسیسات خود گفتیم نمی توان منتظر ماند تا قرارداد خرید تضمینی پنج هزار مترمکعب منعقد شود و شبکه انتقال نداشته باشیم؛ پس شما عملیات اجرایی را شروع کنید. ۲ الی سه ماه از طرف‌های دیگر توافق پیگیری کردیم که سهم یک سوم خود را پرداخت کنید تا عملیات را شروع کنیم اما تا الان پرداخت نشده است.

۲ ماه پیش به شرکت آب و برق و تاسیسات منطقه آزاد قشم گفتیم شما معطل نمانید و اقدام کنید در حالی که تنها هزینه خرید لوله آن ۵۶ میلیارد تومان است. مبلغی را به عنوان بیعانه به شرکت تولید لوله پرداخت کردیم تا لوله های مورد نیاز را تولید کند. لوله ها تولید شده و شرکت پولش را می خواهد. سهم منطقه آزاد حداکثر ۴۰ میلیارد تومان است.

همزمان عملیات لوله‌گذاری در زیر خاک را نیز شروع و تا حد زیادی پیش رفته‌ایم. مسئله این است که ۵۶ میلیارد تومان لوله خریده ایم و یک سوم سهم خود را نیز انجام داده ایم اما ۲ سوم دیگر همچنان باقی مانده و این به یک مطالبه نیاز دارد.

شرمساری مطلق/ وقتی احشام یک استان دیده می‌شوند اما مردم مرزبان قشم نه!

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد:

ابتدای تابستان امسال دستم به هیچ جا بند نبود و زمانی آمدم(اشاره به انتصاب به عنوان مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم)که فرصت ها از دست رفته بود. تنها راهی که به ذهنم رسید این بود که آب های موجود( ۱۴ هزار، ۸ هزار و ۱۰ هزار مترمکعب آب تولیدی) را بخرم و هر چه تانکر با قابلیت آبرسانی در استان هرمزگان وجود دارد را فرا بخوانم، اجاره کنم و آب را با تانکر به صورت رایگان به مردم روستاها برسانم.

منزلی که خودم در روستای مِسِن جزیره قشم در آن ساکن هستم هر ۶۰ روز یکبار آب لوله کشی به مدت یک روز وصل می شود. حالا من دستم به دهنم می رسد و آب را با تانکر می خرم در حالی که بسیاری از مردم توان مالی لازم را نیز ندارند. شرایط آب قشم در وضعیت بسیار بسیار تنش است؛ فوق تنش است؛ خیلی بدتر از سیستان که سر و صدا کردند و تمام رسانه ها از جمله صدا و سیما به آن پرداختند. خیلی بدتر از خوزستان که احشامشان آب نداشتند و سر و صدا کردند؛ اینجا انسان‌ها آب ندارند.

در نهایت چند تانکر آب توانستم برای آبرسانی به جزیره بیاورم؟ با همه جا ارتباط گرفتم، از خراسان از شهر مشهد تانکر آوردم و در نهایت کل تانکرهایی که پای کار آمدند به ۱۰ دستگاه هم نرسید. همین تانکرهایی که آمدند نیز به مشکل خوردیم و کارت سوختشان در جزیره کار نمی کند. اداره پخش و پالایش به این تانکرها سوخت نمی دهد و مجوربیم از جاهای دیگر سوخت بگیریم و به این تانکرها بدهیم تا به مردم جزیره آبرسانی کنند.

در وضع اسفناکی هستیم. وضعیت اصلا قابل تعریف نیست و هیچ توجیهی هم ندارد. مایه شرمساری مطلق است. به من گفتند سیاه‌نمایی نکن(اشاره به سخنان مدیرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان)، گفتم این سیاه‌نمایی نیست؛ این سیاه رو نمایی است و دارم از سیاهی موجود رونمایی می کنم.

کناره‌گیری آبفا، آخرین راه حل

کناره گیری آب و فاضلاب هرمزگان رسالتش در جزیره قشم و واگذاری کامل مسوولیت تامین آب این جزیره به سازمان منطقه آزاد قشم در ماه های اخیر به عنوان آخرین گزینه همیشه روی میز پیشنهادات منطقه آزاد قرار داشته است. پیشنهادی که با توجه به اهمیت و حاکمیتی بودن آن باید دید اساسا قابلیت اجرا دارد یا خیر؟ با این حال پیغامی بر پیشنهاد خود ثابت قدم است و ظاهرا قصد یک سر سوزن کوتاه آمدن از آن را نیز در سر ندارد.

عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت:

مسئله آب را رها نخواهیم کرد. تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ام و آخرین تیر در ترکشم این است که با آبفا صحبت کردیم و خدمت وزیر نیرو رفتیم. آبفا می گوید بودجه ام محدود است و هرمزگان، فقط قشم نیست. چند شهر دیگر هم دارم و وضعشان بدتر از قشم است.

البته من فکر می کنم وضع قشم بدتر است زیرا ۴۲ روستای جزیره در وضعیت فوق تنش آبی و فوق بحران قرار دارند. به آبفای هرمزگان گفتیم شما می گویید بودجه هایتان اندک و شهرهایی بدتر از قشم دارید؛ بسم الله، شما بروید و جزیره قشم را به سازمان منطقه آزاد بسپارید که حداقل مسوول آب جزیره مشخص شود.

پیشنهاد ما آن است که آبفا با بودجه‌های اندک خود مشکل بقیه هرمزگان را حل کند و کل مسئله آب قشم و سرانه اعتباراتی که دولت به مردم این جزیره می دهد را به سازمان منطقه آزاد قشم تحویل کند تا مشکل آب را بر عهده بگیریم.

تئوری غول اقتصادی قشم برای شکستن حصار بی‌آبی جزیره

سازمان منطقه آزاد قشم در طول دوران حضورش همواره داعیه‌دار حکومت مطلق بر جزیره قشم بوده است و در کنار بسیاری از عوامل دیگر، همین دیدگاه نیز یکی از عواملی است که کار را در حوزه آب به اینجا کشانده است. تفویض اختیار به سازمان منطقه آزاد قشم خواسته جدیدی نبوده و نیست. زمانی ورزش و هنگامه‌ای ارشاد قشم به سازمان منطقه آزاد قشم وا نهاده شد.

با نگاهی به تجربه تاریخی و ثمرات واگذاری مسوولیت به منطقه آزاد قشم، این سازمان نمره‌ای قابل قبول و عملکردی قابل دفاع در کارنامه ندارد. یکی از عوامل عدم موفقیت نداشتن برنامه‌ای کارآمد و یا کارآمدی برنامه‌ها بر اساس اهداف نهان بوده است.

امروز که سازمان منطقه آزاد قشم داعیه‌دار در دست گرفتن کامل مسوولیت آب جزیره شده است، نخستین پرسشی که افکار عمومی پاسخ آن را مطالبه می‌کند آن است که آیا این غول اقتصادی قشم برای شکستن حصار بی‌آبی جزیره برنامه‌ای با منفعت مردمی دارد یا خیر؟

عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در این رابطه تصریح کرد:

در صورت واگذاری مسوولیت آب از آبفا به سازمان منطقه آزاد قشم، سریعا خرید تضمینی آب های تولیدی موجود در جزیره را انجام می دهیم. نیروگاه غدیر هشت هزار مترمکعب تولید آب دارد و می تواند در صورت خرید تضمینی ۲۲ هزار مترمکعب آب دیگر نیز تولید کند که جمع آب تولیدی آن به ۳۰ هزار مترمکعب می رسد.

خرید تضمینی آب را متر معکبی ۲۱ هزار تومان انجام می دهیم. مردم قشم هم اینک هر پنج مترمکعب آب را ۷۰۰ هزار تومان خریداری می کنند که قیمت هر مترمکعب آب ۱۴۰ هزار تومان می شود. سازمان منطقه آزاد آب را ۲۱ هزار تومان می خرد و به پرمصرف‌ها ۵۰ هزار تومان و کم مصرف ها به صورت تقریبا رایگان با قیمت پنج هزار تومان می فروشد.

با قیمت تبعیضی می توانیم مسئله را حل کنیم. البته آبفا نمی تواند چنین کاری کند زیرا قوانین ملی چنین اجازه‌ای به او نمی‌دهد اما سازمان منطقه آزاد قشم با بازی اقتصادی قادر است موضوع تامین مالی را حل کند. همچنین سرمایه گذار می آوریم. سرمایه گذار اگر بداند خرید تضمینی انجام می شود سرمایه می آورد. پس مسئله آب قابل حل است اما نیازمند یک عزم است.

سیم آخر

پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد:

آبفا باید تعیین تکیلف کند و اگر تعیین تکلیف نکند می روم معاونت حقوقی ریاست جمهوری؛ این را به صراحت می‌گویم. دعوای بین ۲ دستگاه است. البته سازمان منطقه آزاد قشم نباید طرف دعوا باشد اما طرف مردم هستیم و مسئله باید حل شود.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=3577
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.