تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
پرونده ویژه نوروز 1402 قشم؛

نگاهی به اقدامات منطقه آزاد قشم برای ورود به نوروز ۱۴۰۲

  • کد خبر : 2747
  • ۰۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
نگاهی به اقدامات منطقه آزاد قشم برای ورود به نوروز ۱۴۰۲
ستاد اجرایی خدمات سفر قشم با آغاز فعالیت خود در آذرماه 1401 سعی در آماده‌سازی جزیره به منظور میزبانی شایسته از 1.5 میلیون گردشگر در نوروز 1402 را داشت که مهمترین اقدامات آن را مرور می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، یکشنبه ۶ فروردین ۱۴۰۲؛ ستاد اجرایی خدمات سفر قشم حدود سه ماه مانده به تعطیلات پایان سال ۱۴۰۱ و نوروز ۱۴۰۲ در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ با ابلاغ احکام روسای کمیته‌های ۱۷‌گانه فعالیت رسمی خود را آغاز کرد. ستادی که نوروز ۱۴۰۱ با ۱۳ کمیته از تاریخ ۲۵ اسفندماه ۱۴۰۰ تا ۱۳ فروردین‌ ۱۴۰۱ افزون بر ۸۳۳ هزار گردشگر را میزبانی کرده بود.

کمبود ۴۸ ساعته اقلام ضروری، کسری در سرویس‌های بهداشتی، صف‌های کیلومتری برای ورود و خروج خودرویی، گره‌های ترافیکی شهر درگهان و میدان ورودی شهر قشم در کنار چالش‌های فرهنگی از عمده مشکلات نوروزی قشم در بهار ۱۴۰۱ بود. این کاستی‌های اما، تجربه‌ و سنگ بنایی شد برای ارتقای کمی و کیفی خدمات در بهار ۱۴۰۲ و ستاد سفر قشم به خوبی دریافت که برای سربلندی در میزبانی از میهمانان جزیره باید از تمامی ظرفیت‌ها، خاصه مجموعه فرمانداری، بخشداران، شهرداران، دهیاران و بویژه مردم نهایت بهره را ببرد.

«ایمنی و استانداردسازی خدمات»، مهمترین اولویت ستاد اجرایی خدمات سفر قشم عنوان شد و با شعار «میهمان داریم» برای استقبال از ۱٫۵ میلیون گردشگر از ۳۱ استان کشورمان در کنار گردشگران خارجی خیز برداشت. دریا، ساحل، طبیعت، تاریخ و فرهنگ از مهمترین ظرفیت‌های گردشگری جزیره قشم است. مراکز تجاری انبوه نیز زمانی برجسته‌ترین دلیل سفر به منطقه آزاد قشم بود که این سال‌ها بواسطه سیاست‌های غلط، تغییرات ارزی و قوانین گمرکی تا حد بسیار زیادی رنگ باخته است.

برای مهیا شدن جهت میزبانی شایسته در نوروز ۱۴۰۲، تفاهم نامه توسعه بندر شهید ذاکری قشم میان سازمان منطقه آزاد قشم و اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با هدف افزایش ظرفیت گردشگرپذیری این بندر و ایجاد شرایط برای خدمات‌رسانی شایسته به مسافران و گردشگران امضا شد.

بنادر پهل و لافت نیز با قابلیت تردد خودرویی گردشگران مهمترین درگاه ورود و خروج مسافران نوروزی به جزیره قشم محسوب می‌شود که گردشگران، سال گذشته برای عبور از بندر پهل و ورود به قشم صف‌های ۸ کیلومتری را تجربه کردند. تجربه‌ای تلخ که بی‌توجهی به آن می‌تواند برای برند قشم، اقتصاد و معیشت جزیره‌نشینان گران تمام شود.

توسعه زیرساخت‌های عمرانی این بنادر با اعتباری بالغ بر ۵۶۲ میلیارد ریال در دستور کار سازمان منطقه آزاد قشم قرار گرفت و عملیات لایروبی اسکله های پهل و لافت با اعتباری ۶۰۰ میلیارد ریال انجام شد تا امکان پهلوگیری همزمان لندینگ‌کرافت‌ها(شناورهای حمل خودرو) از ۲ فروند به ۸ فروند در زمان جزر دریا افزایش یابد.

مسیر و گیت تردد ویژه قشموندان در ایام نوروز به منظور کاهش زمان انتظار مردم قشم برای ورود به خانه خود در زمان ازدحام مسافران به عنوان یکی از مطالبات مردمی راه‌اندازی شد. ۲۰ هزار مترمربع آسفالت در محوطه اسکله، تعمیر و بازسازی ۹ برج روشنایی، تعمیر رمپ اسکله، بازسازی سرویس های بهداشتی و نمازخانه، نصب تابلوهای راهنما، نورپردازی اسکله و رنگ آمیزی جداول از دیگر اقدامات برای ساماندهی اسکله پهل است.

همچنین تعریض مسیرهای ورود و خروج و بهسازی سکوهای پیش ساخته اسکله، کاشت نخل، هرس فضای سبز اسکله پهل نیز توسط سازمان منطقه آزاد قشم انجام شد. در اسکله لافت نیز عملیات ساخت و نصب تابلوهای تعیین مسیر (تابلوهای اطلاعاتی و راهنما)، ایجاد روشنایی خروجی، تعمیر رمپ اسکله، بازسازی ۷ برج نوری و بازسازی سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها اجرایی شد.

ایمن سازی، ساماندهی و نورپردازی اسکله‌های گردشگری نظیر شهر طبل روستاهای سهیلی، گورزین و اسکله کندآلو در سواحل شمالی و جنوبی جزیره انجام و عملیات لکه گیری معابر سطح شهر درگهان و آسفالت برخی از خیابان‌های این شهر با اعتباری بالغ بر ۱۵ میلیارد ریال اجرایی گردید.

افزایش تعداد پارکینگ‌ها و واگذاری مدیریت این مجموعه‌ها به خیریه‌ها هم تعدیل قیمت‌ها را به همراه داشته و هم فضای اقتصادی درخوری برای افراد تحت پوشش این موسسات مهیا کرده است. تهیه و نصب علایم ترافیکی در محورهای درون و برون ‌شهری جزیره نیز ۱۲۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت.

در ایام تعطیلات پایان سال و نوروز گذشته (۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تا ۱۵ فروردین ۱۴۰۱) تعداد ۲۴ نفر از گردشگران در سواحل قشم غرق شدند که ناجیان غریق توانستند جان ۱۵ نفر را نجات دهند و ۹ نفر نیز جان خود را از دست دادند. امسال اما ۳۰ ناجی غریق از هفت استان کشور در سواحل مختلف از جمله سینما دریا، پارک زیتون، آفتاب ۲، جزایر ناز، سوزا و کمپ هامون مستقر شده‌اند و شناورهای ناوتیپ ۱۱۲ ذوالفقار و اداره بنادر هم تا پایان تعطیلات نوروزی آب‌های جزیره قشم را تحت کنترل خواهند داشت.

ساماندهی اماکن و غرفه‌هایی برای ارائه نان بسته بندی شده، آب معدنی و کنسروجات، استقرار ۲ دستگاه نانوایی سیار و نیز ۲ پمپ بنزین سیار از دیگر اقدامات برای جبران کاستی‌های سال پیش جزیره است. یک هتل چهار ستاره شامل ۶۲ اتاق با ۱۴۰ تخت و یک هتل نیز شامل ۱۲ سوئیت با ۴۲ تخت به ظرفیت جزیره اضافه شد و بر اساس آمار رسمی، جزیره هم اکنون دارای ۵۷ هتل، ۱۴ هتل آپارتمان، ۱۱ مهمانپذیر و ۹۰ خانه بومگردی با مجموع با ۱۲ هزار و ۱۸۲ تخت می باشد.

گستره خدمات و البته نواقص و انتقادات وارد بر ستاد سفر قشم در حوزه‌های عمرانی، فرهنگی، خدمات شهری و رفاهی بیش از حوصله بیان و مطالعه در یک یادداشت است؛ لذا در سلسه یادداشت‌هایی با سرفصل «پرونده ویژه نوروز ۱۴۰۲ قشم» به آن خواهیم پرداخت تا به تصویری جامع از عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم در نوروز ۱۴۰۲ دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=2747
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.