تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
در ادامه جشنواره ملی آب و آوا:

نشست علمی آب و پیشرفت در قشم برگزار شد

  • کد خبر : 4063
  • ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۰
نشست علمی آب و پیشرفت در قشم برگزار شد
نشست علمی آب با حضور متخصصان و کنشگران این حوزه آب در ادامه برنامه های جشنواره ملی آب و آوا در جزیره جهانی قشم برگزار شد.

 

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و دبیر جشنواره ملی آب و آوا گفت: هدف این نشست، پاسخ به پرسش چگونگی مدیریت آب در جامعه امروز قشم با استفاده از دانش و فرهنگ گذشتگان در این حوزه بود.

به گفته راموز، براساس بیانیه پایانی این نشست، مسئله آب و بحران آن، در صورتی قابل مدیریت است که ابعاد اجتماعی، اسطوره‌ای، اقتصادی، زیست‌محیطی با نگرش سیستمی و کل‌نگر به صورت هم زمان مورد توجه واقع شود.

وی افزود: حل مسئله آب وابسته به حل مسایل جانبی آن از جمله خاک است که خود بحران اصلی کشور است. نگاه حکیمانه، عرفانی و فلسفی دوره سنت به آب، با خوانش روز باید ملاک عمل قرار گیرد تا به سمت توسعه مکان محور و پایدار برویم.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: همچنین براساس نتایج نشست ضروری است در سطح رویکردها، اتخاذ رویه‌های متناسب با نگاه کل‌نگر به مسئله از جمله پرهیز از رویکرد مهندسی صرفا علمی و تکنیکی، فن‌سالار و متمرکز، ارتقای مدیریت فرهنگی در قیاس با مدیریت صنعتی، توانمندسازی جامعه محلی و بهره‌گیری و همسویی با سنت‌های محلی در برنامه‌ریزی موردتوجه قرار گیرد.

وی ترویج فرهنگ آب‌محور را شامل مقیاس های خرد تا کلان، مقیاس خانگی (جمع‌آوری آب باران)، مقیاس محلی (برکه)، مقیاس کلان (سد‌، آبخیز‌داری، کانال‌های کوه در هرمز، قلعه پرتغالی‌های شهر قشم) برای جمع‌آوری آب دانست.

دبیر جشنواره آب و آوا در پایان یادآور شد: شناسایی و انجام اقدامات فوری در نگاه کلان‌ و در چارچوب رویه‌های مصوب از جمله مرمت و احیای برکه‌ها و شبکه وابسته آن ها با کارکرد اولیه، احیای آیین ها و مراسم مرتبط با آب و باران مطلوب به نظر می رسد.

گفتنی است، نشست علمی «آب و پیشرفت» به عنوان بخش گفتمان ساز و اندیشه ورزی با رویکرد پژوهش های کاربردی جشنواره ملی آب و آوا امروز یکشنبه ۶ اسفندماه ۱۴۰۲  در ادامه جشنواره ملی آب و آوا به همت شرکت آب، برق و تاسیسات قشم با حضور دانشمندان، صاحب نظران و پژوهشگرانی از پژوهشکده ها و دانشگاه های مطرح کشور از جمله تهران، بوشهر، شیراز، هرمزگان و قشم برگزار شد و ارتباطات بین عنصر آب و هویت فرهنگی تمدنی و دانش بومی در مسیر توسعه و پیشرفت جزیره جهانی قشم مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=4063
  • منبع : پايگاه خبري چل بيم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.