تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
برای قشم؛

مطالبه‌ای مضحک از وزیر نفت

  • کد خبر : 3399
  • ۱۴ تیر ۱۴۰۲ - ۹:۳۸
مطالبه‌ای مضحک از وزیر نفت
فرصت بی‌نظیر مطالبه‌گری از وزیر نفت برای قشم و شکوفاسازی ظرفیت‌های جهانی‌اش، هزینه ساماندهی توزیع کپسول گاز شد.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۲؛ خورشید سیزدهم تیر به نیمه‌های عمرش رسیده بود که خبر از دیدار احمد مرادی نماینده مردم قشم و نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس به همراه مدیرعامل منطقه آزاد قشم با وزیر نفت مخابره شد. دیداری که انتظار می رفت ظرفیت‌های عظیم حوزه نفت و انرژی قشم و گام های این جزیره برای رویای تبدیل شدن هاب انرژی خاورمیانه را تسهیل و تسریع کند.

در اوج ناباوری، خروجی مخابره شده از این نشست را می توان به معنی دقیق کلمه «مضحک» دانست. موافقت وزیر نفت با لوله کشی رایگان گاز منازل خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی در جزیره قشم و دستور اوجی به شرکت های توزیع گاز مایع در این جزیره برای توزیع مطابق با روال سابق برای حل مشکلات کمبود گاز و نحوه توزیع در این جزیره تا زمان اتمام طرح گازرسانی، خروجی‌های این نشست در بالاترین سطح نفت و انرژی کشور است. مطالباتی که با تعاملات درون استانی و یا نهایتا معاونت‌های وزارت نفت و با مذاکره کنندگانی با سطح مدیریتی پایین‌تر نیز می توانست برآورده شود و گره از کار مردمان جزیره بگشاید تا نیازی به چنین فرصت سوزی بزرگی نباشد.

طرح جامع هاب پروشیمی قشم و ایجاد بستر توسعه فعالیت پنج مجتمع پتروشیمی با خوراک گاز و زنجیره محصولات در کنار ۶ واحد پالایشگاهی با خوراک نفت سنگین، فوق سنگین و صادراتی با مجموع ظرفیت ۱۴۵ هزار بشکه در روز به منظر تولید محصولات قیر و دیگر فراورده های نفتی از جمله پروژه های نفت و انرژی است که نشست با وزیر نفت می توانست به شکوفاسازی آن کمک کند.

ارتقای کمی و کیفی سطح فعالیت سوخت رسانی و خدمات کشتیرانی(بانکرینگ) در منطقه سلخ، عبور از سطح بهره برداری ۵۲ هزار تنی و دستیابی به هدف ۷۵۰ هزار تن در ماه دیگر پروژه عظیم و تاثیرگذاری است که می بایست مطرح و مورد رایزنی قرار می گرفت. منطقه دیرستان قشم نیز در حوزه ذخیره سازی حرفی برای گفتن دارد و باید ظرفیت ۶ و ۴ دهم میلیون بشکه ای آن عملیاتی شود.

پویایی فعالیت اسکه نفتی حرا و ایجاد مجتمع‌های LNG، زیرساخت های مورد نیاز توسعه فعالیت های نیروگاهی، خطوط انتقال و متناسب سازی شبکه تولید و توزیع آب و برق نیز دیگر محورهای دارای اولویت در حوزه نفت و انرژی جزیره قشم به شمار می روند که وزیر نفت می تواند در تسریع روند آن بیشترین تاثیر را داشته باشد.

در حوزه دغدغه های مردمی نیز باید عمل به مسوولیت های اجتماعی، مشارکت در تسریع روند احداث پل خلیج فارس، ارتقای سطح اشتغال مردم بومی در حوزه های مدیریتی نفت و انرژی و صنایع فعال در این حوزه، ایجاد مراکز علمی-آموزشی تخصصی به منظور ایجاد سرمایه های انسانی بومی متخصص و ماندگار همگی از مواردی است که انتظار می رفت در نشستی با چنین سطحی مطرح و مورد مطالبه قرار بگیرد.

البته از نظر دور نمی داریم که احتمال طرح هر یک از این موارد در دیدار با وزیر نفت محتمل است اما آنچه به عنوان خروجی نشست مخابره شده پیام پایین بودن سطح اشراف و مطالبه گری مسوولان را به مخاطبان منتقل می کند که انتظار است در صورت طرح موضوعات کلان مورد نیاز قشم اطلاع رسانی لازم صورت پذیرد و تاثیر اطلاع رسانی دقیق و هدفمند در برندسازی جزیره و جذب یا فرار سرمایه ها نادیده گرفته نشود.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=3399
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. واقعا ساماندهی کپسول گاز نیاز به چانه زنی با وزیر داشت. یا خود دکتر پیغامی و فرماندار باید این موضوع را حل می کردند.

  2. حتی خود لوله کشی گاز برای مناطق گرمسیر هیچ صرفه اقتصادی و منطقی نداره. تنها مصرفش پخت و پز هست که ماهانه با یکی دو تا کپسول حل میشه.
    کشورهای ابر ثروتمند هم برای مناطق گرمسیر لوله کشی گاز ندارن.
    همین بودجه لوله کشی گاز قشم را صرف جاده کشی میشد چقدر قشم پیشرفت می کرد. و توزیع کپسول گاز هم اینترنتی و مکانیزه می کردن.

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.