تاریخ : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 8 July , 2024
یادداشت؛

«مردم» بازنده بزرگ «جدال آبی» آبفا و منطقه آزاد در قشم

  • کد خبر : 3513
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
«مردم» بازنده بزرگ «جدال آبی» آبفا و منطقه آزاد در قشم
مردم جزیره قشم در طول سال‌های اخیر همواره بازنده اصلی جدال آبی منطقه آزاد قشم و آبفای هرمزگان بر سر تامین آب این جزیره بوده‌اند؛ رویه‌ای که همچنان ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، چهارشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۲؛ مجتبی نوزرنژاد مدیرمسوول این رسانه به بهانه سفر عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگاندر ۲ مرداد ۱۴۰۲ به جزیره قشم با هدف پایش آخرین وضعیت زیرساخت‌های حوزه آب شهرستان قشم در یادداشتی با عنوان «مردم بازنده بزرگ جدال آبی آبفا و منطقه آزاد قشم» نوشت:

تنش، چالش، معضل، بحران و یا هر واژه همسوی دیگری را که به «وضعیت قرمز» شرایط آبی جزیره قشم نسبت دهیم و بخواهیم از آن برای مقدمه‌چینی نوشتن از این زخم عمیقِ نمک گرفته بهره بگیریم، بی‌حاصل است که چرا که نتیجه از ابتدا آشکار است؛ بی‌آبی امانِ مردم قشم را بریده و این خود مقدمه، شرح و نتیجه است.

حافظه ترک ترک شده از بی‌آبی مردمان این خطه را که ورق بزنیم پر است از وعده‌ها و بازدیدهای پرتکرار اما بی‌سرانجام که روح فرسایی می‌کند و امروز هر بازدید و وعده نمکی تازه بر زخم مردمان تشه لب جزیره قشم است.

مرهمِ وعده بر زخم جزیره

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ۲۳ خرداد ۱۳۹۴ از حل مشکل آب شرب مورد نیاز روستاهای جزیره قشم طی ۶ ماه آینده خبر داد.

حمیدرضا مومنی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ۲ تیر ۱۳۹۵ تصریح کرد: تا پایان امسال تمام ۶۸ روستای جزیره قشم از آب سالم و بهداشتی آشامیدنی برخوردار خواهند شد.

فریدون همتی، استاندار هرمزگان ۲۲ اسفند ۱۳۹۹، گفت: آب‌شیرین کن‌ها در مدت زمان یک سال احداث و تحول بزرگی در حوزه آبرسانی رقم خواهد زد.

حمیدرضا جانباز، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، گفت: همه آبشیرین کن‌هایی که قرار است در ۶ منطقه در نظر گرفته شده در غرب جزیره قشم ایجاد شود، امسال به بهره برداری می‌رسد و تا پایان سال ۱۴۰۱ مشکل کمبود حجم مورد نیاز آب غرب جزیره قشم برطرف و تکمیل و توسعه زیرساخت‌ها عملی می‌شود.

احمد مرادی، نماینده مجلس ۳۱ مرداد ۱۴۰۰، تصریح کرد: طبق مذاکرات و پیگیری‌های متعدد انجام شده با مدیران وزارت نیرو و آب و فاضلاب کشور، قرار بود مردم قشم در سال ١۴٠٠ مشکل کم آبی نداشته باشند.

علی محرابیان، وزیر نیرو یکم فروردین ۱۴۰۱، در بازدید از جزیره قشم تصریح کرد: تا پایان سال آب آشامیدنی سالم و بهداشتی مردم تمام روستاها به ویژه غرب قشم تامین می‌شود.

افشار فتح الهی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ۲۸ آذر ۱۴۰۱، گفت: بنابر دستور مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی آبرسانی رایگان به روستاهای قشم از امروز (دوشنبه بیست و هشتم آذر ۱۴۰۱) تا زمان پایان تنش آبی در این جزیره انجام می شود.

مهدی دوستی، استاندار هرمزگان ۲ آبان ۱۴۰۲، تصریح کرد: این مشکل باید در دولت سیزدهم حل شود چرا که بی آبی در بزرگترین جزیره خلیج‌ فارس با ۱۷۰ هزار نفر جمعیت به هیچ‌ عنوان قابل قبول نیست و به مردم شریف قول می‌دهیم که برای حل مشکل آب شهرستان قشم کم نمی‌گذاریم.

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ۳۰ خرداد ۱۴۰۲، گفت: با مجموع اقدامات پیش بینی شده تا پایان امسال شاهد شرایط پایداری در جزیره قشم خواهیم بود.

عبدالحمید حمزه پور، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ۲ مرداد ۱۴۰۲، تصریح کرد: طی ۲ ماه آینده بخشی از مشکل دیرینه آب برطرف می شود و آب روستاهای غرب قشم به پایداری خواهد رسید.

قشم بی آب، غرق در سیل وعده‌ها

مرور تمام وقایع آبی قشم به تنهایی می تواند کتابی هزار صفحه ای از تاریخ تلخ آب و آنچه بر مردمان این جزیره رفته است را پدید آورد. آنچه با هم مرور کردیم تنها بخش کوچکی از سیل خروشان وعده‌های خرد و کلان مسوولان و متولیان آب در جزیره قشم است.

اذهان عمومی چنین بود که سازمان منطقه آزاد قشم در دولت تدبیر و امید خود را حاکم مطلق قشم می‌دانست و در حوزه آب نیز چنین بود. آبفا گلایه مند از عدم واگذاری زمین برای احداث آبشیرنکن و سبز کردن وضعیت قرمز آب در جزیره و منطقه آزاد یکه تاز میدان در قشم که چندان در قامت پاسخگویی نیز قرار نمی‌گرفت و البته موفق شد جشن آبرسانی به مردم قشم را نیز برپا کند هر چند آب‌های آن جشن همچنان به خانه‌ مردم نرسیده و چشم انتظاری‌ها ادامه دارد.

بسیاری از مردم جزیره معتقداند مومنی با تمام خوب و بدش اگر دست و پایش را نمی‌بستند توان حل مشکل آب جزیره قشم را داشت اما هیچگاه مشخص نشد چه شد که چنین نشد. دردی عمیق که مومنی هیچگاه از آن به صراحت با مردم سخن نگفت و شاید ریشه اصلی حل نشدن مشکل آب در جزیره قشم نیز در همین موضوع نهفته باشد.

کار به جایی رسید که حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد قشم با در دست گرفتن سکان هدایت دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد کشور در ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ تصریح کرد: خروجی همکاری‌ها در جزیره قشم آن است که توسعه غرب جزیره قشم نه به معنای واقعی، بلکه بسترهای لازم برای آن فراهم شده و اگر برخی کج سلیقه‌گی‌ها نبود، خروجی‌ عملکردها بیش از این می‌شد و اگر همراهی‌های لازم انجام می‌شد قطعا وضعیت آب شرب در جزیره قشم نیز اینگونه نبود.

«مردم» بازنده بزرگ «جدال آبی»

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، رویکرد منطقه آزاد قشم نیز دگرگون شد. زمین‌های مورد نیاز آبفا تامین و سد ایجاد شده در مسیر آبفا با قلم طلایی مدیران عامل منطقه آزاد قشم از بین رفت تا نسیم همدلی برای حل مشکل آب قشم وزیدن بگیرد.

ما در قشم و شاید ایران، زمانی که «همه چیز جنسش جور باشد» بیش از همیشه می ترسیم. «تعامل بجای تقابل» یکی از همین جنس‌هایی است که اگر جور باشد قطعا یک جای کار می لنگد و باید همیشه لگد اندازی‌ها باشد تا شرایط طبیعی جلوه کند.

در ماه‌های اخیر آن حاکم جزیره، حد و مرز خود را بر مدار قانون مشخص کرده و توپ بی‌آبی در زمین آبفای هرمزگان قرار گرفته است. منطقه آزاد قشم دیگر سدی برای آبفا و بهانه‌های آن نیست. «این گوی و این میدان» و پدید آمدن این شرایط نشان داد هیاهوی آبفا در دولت پیشین بیشتر هوچی‌گری بوده و توان لازم برای عملی کردن ادعاهایش را نداشته است. گواه مدعایمان غبار نشسته بر لوله‌های آب غرب جزیره و ترک‌های تشنگی بر لبان کودکان معصوم قشم است.

اینکه منطقه آزاد در یک دولت و تصدی یک مدیرعامل خود را مسوول آب می داند و در دولتی دیگر پا پس می کشد خود جای بررسی دارد که آن را به حقوقدانان و دستگاه قضایی وا می‌نهیم اما باید توجه داشت که دستور حجت‌الله عبدالملکی دبیر فعلی دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی کشور به سازمان منطقه آزاد قشم نیز بر زمین مانده است.

مهدی خان‌احمدی، معاون وزیر نیرو نیز یک خرداد ۱۴۰۲ در تماس تلفنی با عادل پیغامی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم درخواست کرد تا رفع بحران کم آبی طی ۶ ماه آینده سازمان منطقه آزاد مبادرت به آبرسانی با تانکرهای سیار به ۱۳ روستای غرب جزیره کند و به گفته وی، پیغامی نیز قول مساعد همکاری را اعلام داشته است.

با تمام آنچه سیاهه شد بحران آب در جزیره قشم جدی و به قوت خود باقیست. در حال حاضر با سکوت آبفا هویداست که مسوولیت تامین آب در شهر درگهان و محدوده هزار و ۲۰۰ کیلومتری خارج از حدود ۳۰۰ کیلومتری منطقه آزاد قشم با آبفای هرمزگان است و باید به جای بسنده کردن به بازدید و وعده، درمانی موقت و دائم را به کار گیرد. یک عذرخواهی از مردم غرب جزیره قشم می‌تواند شروع این ماجرا باشد.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=3513
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.