تاریخ : چهارشنبه, ۶ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 26 June , 2024

قشم میزبان جفتی‌نوازان هرمزگان

  • کد خبر : 5232
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۰
قشم میزبان جفتی‌نوازان هرمزگان
قشم در ششمین رویداد هنری جزیرت میزبان جفتی‌نوازان هنرمند استان هرمزگان شد.

به گزارش پایگاه خبری چل‌بیم، تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سازمان منطقه آزاد قشم، شامگاه چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه ۱۴۰۳ با حضور عادل پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، ادریس راموز، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و جمع بسیاری از مدیران سازمانی و مسوولان شهرستان، میزبان ششمین رویداد فرهنگی-هنری جزیرت بود.

محمد غفاری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم در حاشیه این رویداد با اشاره به اهمیت پاسداشت آیین‌ها، موسیقی و رسوم بومی-محلی کشور، گفت: هدف از این میزبانی توجه به ساز بومی منطقه و احیاء آواها و موسیقی بومی در کنار تجلیل از اساتید و پیشکسوتان جفتی‌نواز استان بود.

به گفته وی، معرفی گروه‌های فعال موسیقی در سطح جزیره قشم و استان هرمزگان، اقدامی در راستای ارج نهادن به هنرمندان و ارزش‌گذاری ویژه به موسیقی غنی جنوب کشور است.

غفاری ضمن تقدیر از حضور هنرمندان استان در این برنامه خاطرنشان کرد: امیدواریم قشم با برپایی و میزبانی از چنین رویدادهایی، سهم تاثیرگذاری در پاسداشت موسیقی سنتی حوزه خلیج‌فارس ایفا کند.

     

 

     

این رویداد به همت سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری گروه هنری کندو برگزار شد که اساتید برجسته جفتی‌نوازی همچون علی چرخی‌نفر، قنبر راستگو، صادق مکی دهقانی، وحید نجار قویدل، علی دلبش و حمید دوستک در کنار گروه‌های هنری گرد و خاک و رزیف از قشم، دلبش از بندر خمیر، کیدی از بندرعباس و آنامیس از میناب در آن به اجرا پرداختند.

        

گفتنی است، نی جُفتی چنان که از نام آن پیداست به معنی دو عدد نی است که به هم جفت و متصل هستند. این ساز از هزاران سال پیش در مناطق گسترده‌ای از خاورمیانه مهم‌ترین ساز مرسوم در جشن‌ها بوده است.

ساز جفتی یکی از سازهای اصیل و قدیمی و یکی از پایه‌های موسیقی سنتی در هرمزگان است.

 

 

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=5232
  • نویسنده : معصومه مشار
  • منبع : پايگاه خبري چل بيم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.