تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024

صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورویی در فاز دوم پایانه نفتی قشم

  • کد خبر : 5360
  • ۰۵ تیر ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۰
صرفه‌جویی ۲۰ میلیون یورویی در فاز دوم پایانه نفتی قشم
مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم از تلاش صنعتگران پروژه عظیم پایانه نفتی قشم و صرفه جویی 20 میلیون یورویی در فاز دوم این طرح، خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چل‌بیم، احمد رکن آبادی با بیان این مطلب، اظهار داشت: براساس سیاست‌گذاری‌های اولیه قرار بود فاز اول و دوم این پایانه با ۲۴۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری به پایان برسد اما با تلاش صنعتگران توانمند داخلی ۲۰ میلیون یورو در این پروژه صرفه‌جویی ارزی شد.

وی ادامه داد: برای اتمام فاز نخست این پروژه با ۶ مخزن ذخیره سازی، ۱۲۰ میلیون یورو هزینه شد اما در فاز دوم با اختصاص ۷ مخزن ذخیره سازی نفت و میعانات گازی تنها ۱۰۰ میلیون یورو هزینه شد و ۲۰ میلیون یورو هم صرفه جویی ارزی به همراه داشت.

به گفته مدیر نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم، اینک امکان ذخیر‌ه‌ سازی نفت و میعانات گازی از حوزه‌های مختلف به ویژه از حوزه پارس جنوبی برای پتروپالایشگاه ستاره نفت خلیج فارس تامین شده است.

وی ادامه داد: نفت مورد نیاز از پتروپالایشگاه ستاره خلیج فارس با انشعابی به منطقه گورزین قشم و از آنجا با یک خط لوله ۱۶ اینچی به محل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم منتقل می‌شود.

رکن آبادی یادآور شد: بهره‌برداری از این پروژه در جزیره جهانی قشم موقعیتی را برای کشور فراهم کرده که در شرایط خاص و نوسانات تولید بتوان از آن به عنوان پشتوانه در افزایش و نگهداری حجم ذخایر هم در بحث نفت خام و هم در زمینه میعانات گازی و همچنین امکان بازگرداندن آن به ظرفیت‎‌های تولیدی در داخل و یا در حوزه صادرات استفاده کرد.

وی یاداور شد: مراحل بازگرداندن نفت و میعانات گازی به ظرفیت‌های تولیدی در داخل و یا در حوزه صادرات از طریق پروژه بعدی که نصب  SPM در جزیره جهانی قشم و منطقه خلیج فارس است انجام خواهد شد.

شایان ذکر است؛ آیین راه اندازی فازدوم پایانه نفتی قشم به صورت وبینار با حضور محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری، جواد اوجی وزیر نفت، محمد منصور عظیم زاده اردبیلی عضو موظف هیات مدیره و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم، احمد رکن آبادی مدیر نفت و انرژی این سازمان و مهدی هرج مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت قشم برگزار شد.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=5360
  • منبع : منطقه آزاد قشم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.