تاریخ : شنبه, ۹ تیر , ۱۴۰۳ Saturday, 29 June , 2024
پرونده ویژه نوروز 1402 قشم؛

دیوار بلند منطقه آزاد، پناهِ کم کاری‌ها

  • کد خبر : 2884
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
دیوار بلند منطقه آزاد، پناهِ کم کاری‌ها
وجود منطقه آزاد در جزیره قشم به دیوار بلندی برای پنهان کردن کم کاری‌ها تبدیل شده و مدیریت افکار عمومی به گونه‌ای است که با بروز هر کوتاهی، انگشت اتهام و قصور تنها به سمت این سازمان نشانه می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، دوشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۲؛ «مجتبی نوزرنژاد» مدیر مسوول این رسانه در یادداشتی از سلسه نگاشته‌های پرونده ویژه نوروز ۱۴۰۲ قشم با عنوان «دیوار بلند منطقه آزاد، پناهِ کم کاری‌ها» نوشت:

«دوگانگی مدیریت» مولودی نامبارک و «همزاد» مناطق آزاد کشور است. این مولفه از مهمترین چالش‌هایی است که در باز ماندن مناطق آزاد از اهداف کلان تعریف شده بسیار موثر واقع شده و چوبی لای چرخ رقابت در عرصه بین‌الملل و چابک‌سازی اقتصاد ملی به شمار می‌رود.

وجود دستگاه‌ها و ادارات مشابه و تداخل وظایف در سنوات پیش همواره برای این مناطق، بویژه منطقه آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی قشم تنش‌زا بوده است. حجم پرونده‌های حقوقی موجود در این زمینه، روایتگری صادق است.

دوگانگی و تداخل کارکردی زمانی تشدید، بیش از پیش هویدا و طاقت فرسا می‌شود که از ضریب نفوذ اجتماعی بالایی برخوردار باشد و مردم بسیاری در معرض آثار آن قرار داشته باشند. این معضل برای مردمان جزیره توریستی قشم بسیار آشنا و صد البته دردناک است؛ چرا که زخم‌های بسیاری از آن بر تن دارند.

با استقرار دولت سیزدهم و انتصاب مدیران دارای نگاه مردمی، «تعامل» جایگزین «تقابل» شد تا از شدت تنش‌آفرینی دوگانگی‌ها کاسته شود. البته هنوز هم نواقص قانونی و عدم اجرای همین قوانینِ ناقص به قوت خود باقی است که گره‌گشایی از پارادوکس‌های قانونی نیازمند ایفای نقش مجلس شورای اسلامی و دولتمردان است. می‌طلبد نمایندگان مردم مناطق آزاد بویژه قشم و کیش در این راستا ایفای نقش کنند.

وجود منطقه آزاد و دوگانگی مدیریت حاکم بر قشم در نوروز ۱۴۰۲ برای برخی یک «موهبت» بود. موهبتی برای دستگاه‌های همسان منطقه آزاد در شهرستان قشم بویژه در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی تا کوتاهی‌های عملکردی خود را پشت دیوار بلند آن پنهان کنند.

جالب‌تر آنکه مسوولان این دستگاه‌ها با «فرار رو به جلو» به جای ارائه گزارش عملکرد و پاسخگوی کم کاری‌ خود بودن، در قامت منتقدان پیدا و نهان اقدامات نوروزی انجام شده در جزیره قشم نیز ایفای نقش می‌کنند. رسوخ هدفمند و موریانه‌وار در اجتماع برای کنترل و مدیریت افکار عمومی، ابزار تکمیلی است که بهره گیری موفق از آن سبب شده با بروز هرگونه کوتاهی و نقص در سطح شهرستان قشم، بلافاصله افکار عمومی انگشت‌ اتهام را به سوی «منطقه آزاد» نشانه بگیرد. سکوت خواص و افراد مطلع نیز در این زمینه خود جای بحث بسیار دارد که در یادداشتی مستقل به تشریح آن خواهیم پرداخت.

قطعا منطقه آزاد قشم در نواقص موجود سهیم است اما تمام سهم نمی‌تواند از آن یک سازمان باشد چرا که دیگر دستگاه‌ها نیز در این جزیره و شهرستان مسنددار هستند و بواسطه منفعت موجود حاضر به وا نهادن مسوولیت نیز نیستند. بنابراین انتظار است تمام دستگاه‌ها و مسوولان شهرستان قشم برای روشن‌سازی افکار عمومی به تشریح عملکرد نوروزی خویش بپردازند تا به صراحت، سهم هر یک در میزبانی از میهمانان و نواقص موجود مشخص شود.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=2884
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.