تاریخ : یکشنبه, ۲۵ شهریور , ۱۴۰۳ Sunday, 15 September , 2024

دیرستان گاهِ نوروزهای نخلستان

  • کد خبر : 5514
  • 23 مرداد 1403 - 14:09
دیرستان گاهِ نوروزهای نخلستان
روستای دیرستان قشم میزبان برگزاری رویداد نوروز زراعی باهدف توسعه گردشگری کشاورزی و نخلستان‌گردی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، محمود اَبولی دیرستانی، دهیار روستای دیرستان با اشاره به زمان برگزاری این رویداد در روزهای پنج‌شنبه و جمعه ۲۵ و ۲۶ مرداد ماه ۱۴۰۳ گفت: برنامه‌های این رویداد شامل؛ سِوِندبافی، پَروِندبافی، کُلگِربافی، مراسم مُغ پازیدَن، جشنواره خوراک محلی، معرفی فروآوده‌های میوه انبو(سه پستان)، بادبادک‌های انبو، ، فرآورده‌های خرمایی، نخلستان‌گردی و شَلوِندخوانی است.

وی هدف از طراحی رویداد نوروز زراعی را احیا میراث گذشتگان، معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستای دیرستان، توسعه و معرفی برند تولیدات و فرآورده‌های خرمایی، کمک به اقتصاد مردم روستا و ترویج گردشگری کشاورزی با محوریت نخلستان‌گردی عنوان کرد.

اَبولی افزود: روستای دیرستان یکی از سرسبزترین روستاهای جزیره قشم با بیشترین تعداد نخلستان است که در سال‌های ترآبی محصولات باغی از قبیل انبه، انبو(سه پستان)، لیمو، موز، انجیر و زیتون( گواوا) را به حوزه خلیج‌فارس صادر می‌کرده است.

به گفته دهیار روستای دیرستان، در سال‌های اخیر به دلیل کمبود آب و حضور کهور پاکستانی به عنوان یک گونه مهاجم، زراعت و باغداری در این روستا با مشکل مواجه شده است.

وی با برشمردن ظرفیت‌های گردشگری روستای دیرستان از مردم جزیره و گردشگران دعوت کرد تا با حضور در این رویداد، با فرهنگ بومی و تولیدات این منطقه از جزیره آشنا شوند.

گفتنی است، روستای دیرستان با فاصله ۵۵ کیلومتری از شهر قشم با جمعیتی حدود ۲۲۰۰ نفر و ۵۰۳ خانوار، یکی از جذاب‌ترین نقاط گردشگری است.

اسکله گردشگری کندالو(دلفین‌ها)، خلیج دیرستان(بزرگ‌ترین ساحل ماسه‌ای جزیره)، ژئوسایت کوه کالینگی(کوه صدفی ثبت شده در ژئوپارک جهانی قشم)، نخستین موزه مردم شناسی شخصی جزیره، سد خالصی، پارک جنگلی گُلی‌دان، مقبره شاه زین‌العباد(از شعرای قرن هشتم هجری) بخشی از جذابیت‌های گردشگری روستای دیرستان جزیره قشم است.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=5514
  • نویسنده : معصومه مشار
  • منبع : پایگاه خبری چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.