تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024

دستاورد تفاهم‌نامه شهرداری و منطقه آزاد برای قشموندان چیست؟

  • کد خبر : 3162
  • ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
دستاورد تفاهم‌نامه شهرداری و منطقه آزاد برای قشموندان چیست؟
امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری قشم و سازمان منطقه آزاد از خبرسازترین رویدادهای جزیره قشم در سنوات اخیر بوده اما دستاورد آن برای شهروندان مبهم است.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲؛ استقرار دوره ششم شورای اسلامی شهر قشم و نشاندن شهردار منتخبشان بر کرسی ساختمان سپید، با استقرار دولت مردمی ایران قوی در کشور و سکانداری افشار فتح الهی در سازمان منطقه آزاد قشم همراه شد.

تقارنی که فرصتی مغتنم را برای تعامل و گره‌گشایی از چالش و جدال‌های شهرداری قشم و منطقه آزاد بواسطه تداخل قوانین و تعارض اختیارات پدید آورد. دو سوی ماجرا نیز با همدلی از فرصت موجود برای حل مسائل بر مدار همدلی و هم افرایی در راستای ارتقای سطح خدمات و امید جامعه بهره گرفتند.

اینگونه بود که بیست و نهم آذرماه ۱۴۰۰ با امضای نخستین تفاهمنامه همکاری بین سازمان منطقه آزاد و شهرداری قشم سرفصل نوینی در تاریخ پر جدال روابط شورای شهر، شهرداری و سازمان منطقه آزاد قشم رقم خورد. حدود یک سال بعد در حالی که پلک‌های آسمان شهر به استقبال ماه و ستاره‌ها می‌رفت بار دیگر قلم‌ها بر ورق چرخید تا این تفاهم نامه از ۲۷ دی ۱۴۰۱ برای یک سال دیگر تمدید شود.

دستاوردهای این تفاهم نامه اما همچنان برای شهروندان مبهم است و تصویر شفافی از عملکرد آن به جامعه عرضه نشده است. جامعه همچنان با چنین پرسشی مواجه است که بواسطه این تفاهم نامه چه دستاوردها رقم خورده که اگر نبود شهر و شهروندان از آن محروم می ماندند؟

مرد شماره یک شهرداری قشم در این باره به خبرنگار چل بیم گفت: عقد چنین تفاهمنامه‌ای از مهمترین نیازهای شهر قشم برای گره‌گشایی از کار مردم بود که با رویکرد معقول و منطقی شورای اسلامی شهر قشم و همراهی سازمان منطقه آزاد قشم محقق شده است.

تفاهمنامه همکاری، خاتمه بخش سردرگمی شهروندان

میرداد میردادی افزود: در سنوات قبل بواسطه چالش شهرداری و منطقه آزاد بعضا مردمی که با مجوز شهرداری اقدام به ساخت و ساز کرده بودند در اخذ انشعاب آب و برق با مشکلات و بروکراسی پیچیده‌ای مواجه می‌شدند.

وی ادامه داد: اینگونه سردرگمی و رفت و آمدهای طاقت فرسا تاثیر نامطلوبی بر امنیت روانی جامعه و امید به زندگی داشت که تداوم آن می‌توانست شهر را به سوی افسردگی، خشم و یا ناامیدی پیش ببرد و نهایتا بحران آفرین باشد.

شهردار قشم گفت: با تفاهمنامه انجام شده چالش‌های این مسیر ساماندهی شده و شهروندان ساکن در بافت قدیم و جدید شهر قشم از ابهام سابق رها شده‌اند.

کاهش ۷درصدی وابستگی شهرداری به ارزش افزوده

میردادی اظهار داشت: فضای همدلی شکل گرفته پس از عقد تفاهم نامه بستر تمرکز بر طرح‌های درآمدزا را برای شهرداری و شورای اسلامی شهر قشم فراهم آورده است.

وی تصریح کرد: در ۱۶ ماه اخیر درآمدهای پایدار شهرداری روندی صعودی به خود گرفته و سهم آن در تامین بودجه شهرداری از ۳درصد به ۷ درصد افزایش یافته که بیانگر حرکت شهرداری قشم به سمت استقلال مالی و کاهش وابستگی به منابع ارزش افزوده می‌باشد.

شهردار قشم ابراز داشت: در همین راستا پایانه مسافربری غدیر شهرداری قشم احداث و به بهره برداری رسیده است که با فعالسازی تمام ظرفیت‌های حدود ۵۰ میلیارد ریال دیگر به منابع درآمد پایدار شهرداری در سنوات آتی افزوده خواهد شد.

تمرکز منابع شهرداری بر خدمات‌رسانی به شهر و شهروندان

وی گفت: از دیگر دستاوردهای شاخص تفاهمنامه همکاری سازمان منطقه آزاد قشم و شهرداری جلوگیری از اتلاف بیت‌المال و وقت مسوولان برای رسیدگی به اختلافات و دعاوی حقوقی بین دو دستگاه خدمات‌رسان است.

شهردار قشم بیان کرد: از این رو تمام منابع و وقت شهرداری بر توسعه کمی و کیفی خدمات متمرکز شده است که اجرای پروژه‌های شاخص عمرانی-خدماتی و ارتقای ۲ برابری توان لجستکی شهرداری بخشی از آن به شمار می‌رود.

تفاهمنامه همکاری، تقسیم کار و هم افزایی

میردادی افزود: مبنای این تفاهمنامه تفکیک محدوده خدماتی شهر قشم به ۲ بافت قدیم و جدید است که صدور پروانه ساختمانی، پروانه کسب و کمیسیون ماده ۱۰۰ در بافت قدیم به شهرداری واگذار شده است.

وی ادامه داد: همچنین ساختار لازم جهت بهره مندی دارندگان پروانه کسب شهرداری از معافیت‌های مالیاتی مناطق آزاد در حال انجام می‌باشد که تحولی را در این بخش رقم می‌زند.

شهردار قشم تصریح کرد: البته باید توجه داشت که تقسیم کار صورت گرفته به معنای عدم ارائه خدمات در بافت جدید توسط شهرداری و بافت قدیم توسط منطقه آزاد نیست بلکه در این محدوده‌ها خدمات با هم افزایی ارایه می‌شوند.

میردادی خاطرنشان کرد: در همین راستا اجرای شبکه فاضلاب بافت قدیم به عنوان یکی از بزرگترین مشکلات این بافت به صورت مشارکتی در حال انجام است که اجرای آن در برخی محلات نیز به پایان رسیده و آماده بهره برداری شهروندان است.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=3162
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. اینک که رویکرد سازمان با شهرداری در ریل مشارکت وهمکاری قرار گرفته از جناب اقای میردادی شهردار محترم مستدعی است مشکل محله (ان سی دو خانه واقع شدن در محل سیلاب محله چابهار قشم) در دستور کار ویژه برای حل مشکل ان ساکنین قرار دهند

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.