تاریخ : جمعه, ۱۵ تیر , ۱۴۰۳ Friday, 5 July , 2024

دالمن جدیدترین پروژه حفاظت محیط‌زیستی قشم

  • کد خبر : 4917
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۲
دالمن جدیدترین پروژه حفاظت محیط‌زیستی قشم
مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم از برنامه حفاظتی و مشارکتی کرکس کوچک به‌عنوان جدیدترین پروژه محیط زیستی جزیره یاد کرد.

به گزارش پایگاه خبری چل‌بیم،سیدمحمدهاشم داخته در نشست خبری روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳  با اهالی رسانه قشم، با اشاره به فعالیت‌های حفاظتی و مشارکتی مدیریت محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این برنامه با همکاری موسسه طرلان تیز پرواز ایرانیان و با حمایت برنامه تسهیلات کوچک محیط زیست جهانی در ایران،  باهدف حفاظت از کرکس کوچک که با نام کرکس کوچک نیز شناخته می‌شود، در حال اجراست.

وی افزود: کرکس کوچک که در گویش محلی جزیره با نام دالمن(یکی از قدیمی‌ترین واژگان فارسی) خطاب می شود، از پرندگانی است که در فهرست سرخ IUCN، وضعیت در معرض خطر انقراض دارد.

به گفته داخته، در حال حاضر جزیره قشم میزبان یکی از بهترین جمعیت‌های دالمن در سراسر جهان است که مهم‌ترین دلیل آن توجه و احترامی است که مردم جامعه محلی به زیست بوم خود دارند.

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم از وجود جمعیت زیادی از کرکس‌های کوچک نابالغ در جزیره خبر داد و این موضوع را دال بر محیط مناسب قشم برای ادامه تکثیر و رشد این پرندگان دانست.

وی اهمیت دیگر اجرای این پروژه را جلب مشارکت‌های بین‌المللی و مطرح شدن بیش از پیش قشم در مجامع جهانی دانست و در توضیح بیشتر عنوان کرد: این پروژه در سه بخش پایشی شامل نظارت بر محل تجمع، تغذیه و زادآوری، آموزشی؛ شامل مشارکت دادن دانش‌آموزان و بانوان فعال در حوزه صنایع دستی به‌ویژه در روستاهای نزدیک به کانون‌های تجمعی این پرندگان و اطلاع‌رسانی، از سال ۱۴۰۱ آغاز شده و در حال اجراست.

مدیر محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم در پایان تاکید کرد: کرکس‌ها در دسته رفتگران طبیعت، یکی از مهم‌ترین اعضای چرخه زیستی هستند که با حذف لاشه‌ها، سلامت سایر موجودات را تضمین می‌کنند و لازم است بیشتر شناخته شده و مورد توجه قرار گیرند.

گفتنی است، مدیریت محیط‌زیست سازمان منطقه آزاد قشم با حمایت از بیش از ۵۰ پروژه محیط زیستی و مشارکت مردمی همچون حفاظت از لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، آبسنگ‌های مرجانی، کوسه‌ماهیان و … یکی از پیشتازترین نهادهای محیط زیستی کشور در حوزه جلب تسهیلات ملی و بین‌المللی است.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=4917
  • نویسنده : معصومه مشار
  • منبع : پايگاه خبري چل بيم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.