تاریخ : چهارشنبه, ۱۳ تیر , ۱۴۰۳ Wednesday, 3 July , 2024

حذف مسیر ویژه قشموندی بندرپل در سکوت مطلق/ گمرک ایران پاسخگوی رفتار زننده کارمندش باشد

  • کد خبر : 849
  • ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۲:۵۲
حذف مسیر ویژه قشموندی بندرپل در سکوت مطلق/ گمرک ایران پاسخگوی رفتار زننده کارمندش باشد
مسیر ویژه ورود خودرویی قشموندان به خانه‌هایشان از طریق بندر پل به لافت که با شوی تبلیغاتی گسترده راه‌اندازی شد در سکوت خبری برچیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، مجتبی نوزرنژاد امروز جمعه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در یک تجربه‌نگاری پیرامون ورود به جزیره قشم از بندر پل و لافت نوشت:

«واقعیت»، تمام آن چیزی است که از جوهر قلم در تجربه‌نگاری پیش روی می‌چکد. راه اندازی خط اختصاصی صدور کاپوتاژ برای ورود قشموندان از بندر پل به خانه‌هایشان بدون قرارگرفتن در صف‌های پر ازدحام ورود مسافر و گردشگر به منطقه آزاد قشم، حقی بود که پس از سال‌ها مطالبه‌گری سرانجام محقق شد.

امروز که قصد ورود به قشم را داشتم شادمان از وجود چنین مسیری، در صف عمومی توقف نکرده و خود را به باجه ویژه قشموندان رساندم اما خبری از آن تابلو کوچکی که نشان می داد این باجه ویژه مردم قشم است نبود و باجه به طور کل تعطیل بود.

خود را پیاده به باجه کناری رساندم و علت را جویا شدم که کارمند گمرک ایران در پاسخ گفت چنین باجه‌ای پس از عید نوروز دیگر وجود ندارد و باید بازگشته و در انتهای صف قرار بگیرید تا مراحل صدور کاپوتاژ برایتان انجام شود.

در بُهت فرو رفته پرسیدم اگر چنین باجه ای دیگر وجود خارجی ندارد چرا هیچگونه اطلاع رسانی انجام نشده تا مردم با خروج از صف عمومی دچار سردرگمی نشوند؟ پاسخ آمد امروز درگیری ایجاد شده و دستور توقف فعالیت باجه صادر شده و دیگر فعالیتی نخواهد داشت.

در همین حین قشموندان دیگری نیز به خیال وجود باجه اختصاصی به ما اضافه شدند و همه متعجب و معترض به وضع موجود سر در گم بودند؛ از پرستاری که باید سروقت به شیف کاری خود در بیمارستان قشم می رسید تا بیماری که قرص اعصاب مصرف می کرد و چنین جدال های عصبی برای سلامتش سَم تلقی می شد.

تناقض گویی باجه داران اما به همین پاسخ های ابتدایی خلاصه نشد، دیگری می گفت باجه تعطیل نشده و چون امروز اکثر مسافران ورودی به قشم، قشموندانی هستند که برای تعطیلات از جزیره خارج شده و هم اکنون در حال بازگشت هستند، فعالیت باجه اختصاصی صف ها را طولانی تر و اعتراضات را بیشتر می کند که به همین علت امروز باجه اختصاصی نداریم.

کارمند دیگری می گفت سازمان منطقه آزاد قشم نیروهایش را از گمرک گرفته و به همین علت دیگر باجه اختصاصی مردم قشم وجود ندارد؛ در حالی که کارمند دیگری مدعی بود نیروهای سازمان منطقه آزاد در صحنه حاضر هستند اما چون گمرک فعالیت را متوقف کرده کاری از دست آن ها بر نمی آید.

به هر روی آنچه مشهود بود تعطیلی باجه ویژه قشموندان، و آنچه آزار دهنده بود انجام این اقدام بدون اطلاع رسانی و اقناع افکار عمومی است در حالی که برای راه‌اندازی این خط ویژه شوی تبلیغاتی سنگینی انجام شده بود.

پس از حدود نیم ساعتی معطلی و گپ و گفت بلاخره با وساطت یکی از نیروهای گمرک موفق به دریافت کاپوتاژ شدیم و در صف خرید بلیط قرار گرفتیم. در همین حین ناگهان یکی از کارکنان گمرک ایران که در یکی از باجه ها مشغول به فعالیت بود کارش از درگیری لفظی با یکی از مسافران فراتر رفت و برای زد و خورد فیزیکی از باجه خارج شد که دیگر افراد حاضر در محل مانع شدند.

اینکه چگونه یک کارمند به خود اجازه درگیری فیزیکی با ارباب رجوع را می دهد واقعا جای سوال است؛ چنین اقدامی چند ماه پیش در واحد صدور کاپوتاژ در ساختمان مرکزی گمرک ایران در اسکله بهمن نیز رخ داد و تکرار آن واقعا فاجعه برانگیز است.

بندر پل پیشانی ورودی جزیره زیبای قشم است و بروز چنین رفتارهای زننده‌ای در آن قطعا برای نام نیک قشم بسیار مخرب است. ضرورت دارد روابط عمومی اداره کل گمرک ایران قشم در این خصوص پاسخگوی افکار عمومی باشد و مسوولان مربوطه نیز پیگیری های لازم را برای حراست از نام قشم و فرهنگ و میهمان نوازی مردمانش به عمل آورند.

این رویداد در حوالی ساعت ۱۹ امروز رخ داد و قطعا مستندات آن از طریق دوربین های مداربسته مستقر در محل قابل دسترسی است. بواسطه فاصله از محل درگیری، علت را در طول مسیر دریایی پل-لافت از دیگر مسافران جویا شدم که با پاسخی شگفت مواجه شدم؛ «این رفتارها طبیعی است و هر چند وقت یکبار رخ می دهد».

کلام مختصر آنکه نخست باید واکنش مناسب در پاسخ به چنین اقدامی از سوی کارمند گمرک ایران از سوی مسوولان مربوطه انجام و افکار عمومی نیز در جریان آن قرار بگیرد؛ و دوم آنکه وجود یا عدم وجود مسیر ویژه عبور قشموندان برای رسیدن به خانه‌هایشان یک بار برای همیشه تعیین تکلیف شود.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=849
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.