تاریخ : دوشنبه, ۱۸ تیر , ۱۴۰۳ Monday, 8 July , 2024
یادداشت؛

اولین انتصاب، مهمترین انتخاب

  • کد خبر : 3050
  • ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۶
اولین انتصاب، مهمترین انتخاب
«عزل و نصب» کارکنان رده‌های مختلف طی دوره جدید سازمان منطقه آزاد قشم عرصه‌ای خطیر را برای محک زدن اقتدار مدیریتی در برقراری حکمرانی ضوابط به جای روابط رقم زده است.

به گزارش پایگاه خبری چل بیم، سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲؛ «مجتبی نوزرنژاد» مدیر مسوول این رسانه در یادداشتی با عنوان «اولین انتصاب، مهمترین انتخاب» نوشت:

«عزل و نصب» کارکنان رده‌های مختلف سازمانی در نگاه عوام و خواص از مهمترین ملاک‌های ارزیابی یک مدیر به شمار رفته و شالوده‌ای برای کسب موفقیت در دوران مدیریتی نیز محسوب می‌شود. شاهدیم که نخستین مطالبات و حواشی ایجاد شده پس از انتصاب مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم نیز در حوزه عزل و نصب مدیران زیرمجموعه است.

امروز جامعه قشم چشم به قلم مدیرعامل دوخته و لابی خواص برای به کرسی نشاندن گزینه‌های مورد نظر خود در مناسب کلیدی این سازمان رو به خروش است. در این بین، فضای مجازی به عنوان یکی از اهرم‌های نوظهور «فشار و القا» نقش آفرین خواهد بود. البته این ظرفیت می‌تواند در معرفی، انتخاب و انتصاب صحیح نیز موثر باشد و نباید آن را نادیده گرفت. همچنین باید در نظر داشت هرچند بعضا مطالبی در این فضا نام مردم و از سوی آنان بیان می‌شود اما این ادعا لزوما صحت نداشته و حتی ممکن است نظر قاطبه مردم نیز برخلاف آن باشد.

در وهله نخست، بررسی نیاز و ضرورت به ایجاد تغییر و جابجایی در مدیران رده‌های مختلف، فارغ از فشارهای سیاسی و سهم خواهی‌های رایج بسیار مهم است. حال پس از آن اگر در بخشی نیاز به تغییر وجود داشت آنگاه باید بر اساس «ضوابط و نه روابط» دست به مهره شد.

طرح «شیعه و سنی» همواره اولین حربه برای تاثیرگذاری بر تصمیمات مدیریتی بوده که با گذر زمان و هوشمندی بیشتر سواستفاده کنندگان از این مسئله، در الفاظ و توجیهات ظاهرا زیبا و منطقی بیان می‌شود. اما با قدری مزمزه و تامل، اصل ماجرا آشکار خواهد شد. پس هر چند زیرکانه در پی بهره از آن برای تحمیل گزینه‌های مدنظر باشند اما در اصل مسئله تغییری ایجاد نخواهد کرد.

این مهم صرفا مختص به یک گروه نیست بلکه در هر دو قشر شیعه و سنی هستند کسانی که به نام مذهب در پی پیش برد امیال شخصی‌اند و همین‌ها بزرگترین دشمنان وحدت موجود در جزیره قشم هستند چرا که حکمرانی خود را در گرو ایجاد تفرقه می‌دانند و علمای قوم باید در برابرشان ایستادگی کنند.

«آزمون لیاقت‌ها» اهرم و مولفه‌ای مهم در مسیر عزل و نصب‌های دقیق است. آزموده را آزمودن خطاست و بهتر است در انتصابات پیش رو از سپردن امور کلیدی به افرادی که پیش از این امتحان خود را پس داده‌اند پرهیز شود. چه نیکو روزی است آن هنگامه ساختار سازمانی منطقه آزاد قشم چابک‌سازی شود و مدیرعاملی بتواند هزینه‌های رقم خوردن این مهم را به جان خریدار باشد.

تعدیل نیروی انسانی یک نیاز است اما این تعدیل برای حذف نیروهای زاید و ارتقای کمی و کیفی نیروهای کارآمد نباید از سطوح صف سازمانی آغاز شود. راز تعدیل کارآمد در بازنگری کارایی رده‌های میانی و مدیریتی نهفته است چرا که شاهدیم یک اداره شهرستانی نسبت به مجموعه متناظر خود در سازمان منطقه آزاد قشم، با نیروی انسانی به مراتب کمتر خروجی عملکردی بیشتری دارد.

سکاندار منطقه آزاد قشم در این دوره بواسطه برخورداری از تجربه زیستی ۱۱ ساله در این جزیره با بسیاری از مسایل و چالش‌های عزل و نصب، بخش عمده‌ای از نیروهای شاخص و مستعد و نیز گروه‌های فشار آشنایی دارد. از این رو مسیر تصمیم‌گیری هموارتر است و توام با آن شرایطی را نیز رقم زده که بروز هر تصمیم سطحی بدون اندیشه عمیق ممکن است به خطایی «سوق الجیشی» بدل شود.

بنابراین شفاف‌سازی اصول و معیارهای بقا، عزل، نصب و ارتقای سرمایه‌های انسانی در کنار ایجاد ساختار درون سازمانی قاطع و صریح برای ارزیابی می‌تواند تا حد زیادی از حواشی تغییرات پیش رو بکاهد. نیروهای مستعد موجود در لایه‌های مختلف سازمان که طی سنوات متمادی زیر سایه سنگین و سهمگین سهم خواهی‌ها فرصت رشد نیافته‌اند نیز از این طریق «پیغام» فراهم آمدن بستری «عادلانه» برای ارتقا در هرم سازمانی بواسطه مدیرعاملی «عادل پیغامی» را دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/.

لینک کوتاه : https://chelbim.ir/?p=3050
  • نویسنده : مجتبی نوزرنژاد
  • منبع : چل بیم

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.